Rocket Cinema Open Air in Den Haag

21 May 2015
NH_OpenCinema_LR_24 - kopie

Deze zomer gaat Rocket Cinema naar Den Haag! Een serie indrukwekkende cult klassiekers met nieuwe soundtracks, die live worden uitgevoerd door vermaarde DJ’s en muzikanten, worden vertoond in de tuin van Het Nutshuis. Met: Night of the Living Dead vs The Smoke Eaters (1 aug), Barbarella vs DJ Hepcat (8 aug), The Party vs Job Chajes Band (15 aug), Jaws vs Alec Smart (22 aug) en Playtime vs Easy Aloha’s (29 aug).

 


 

ZATERDAG 1 AUGUSTUS: THE SMOKE EATERS vs NIGHT OF THE LIVING DEAD
Nutshuis Cinema, Riviervismarkt 5 in Den Haag
21.30 uur
Toegang is €10,-


Bij de openingsscènes kunnen we nog gniffelen, om de goedkope zombie-make-up en het houterig acteren. Maar wanneer de plot eenmaal op gang is, is er geen houden meer aan.

NIGHT OF THE LIVING DEAD George Romero (USA, 1968, 96 min.)
Wanneer Night of the Living Dead op 1 oktober 1968 in Pittsburg als een onbetekenende B-movie in een achterafbioscoopje in premiere gaat, trekt ie als matineevoorstelling vooral een argeloos, jong publiek. Een van de volwassen bezoekers herinnert zich jaren na dato nog precies de reacties: ‘De kinderen waren verbijsterd. Er was een bijna volledige stilte. Ergens halverwege hield de film op met aangenaam eng te zijn en werd die onverwacht angstaanjagend. Vlak voor mij zat een meisje stilletjes in haar fauteuil te huilen…’ Niet alleen kinderen, ook volwassenen reageerden vol ontzetting. Het beroemde Amerikaanse filmtijdschrift Variety noemt Night of the Living Dead een ‘aanhoudende orgie van sadisme’ en stelt de integriteit en het verantwoordelijkheidsgevoel van de makers ter discussie. Bij de openingsscènes kunnen we nog gniffelen, om de goedkope zombie-make-up en het houterig acteren. Maar wanneer de plot eenmaal op gang is, de personages zijn vastgezet in een landhuis, omringd door een horde “ghouls” (het woord zombie valt in de film niet), is er geen houden meer aan. Ook door de impliciete maatschappijkritiek; als we, al dan niet nagelbijtend, door het laatste halfuur zijn gekomen, weten we weer waar het gevaar vandaan komt: niet de zombie is de grootste vijand, maar juist de levende medemens.

THE SMOKE EATERS zijn bleeding edge DJ’s die verder gaan; audio- en video-beelden worden naadloos gecombineerd met DVD draaitafels, mixers en computers. Beelden van muziekvideo’s, films en televisieprogramma’s worden gecombineerd met elektronische muziekinstrumenten die samensmelten tot een gedenkwaardige, zintuiglijke unieke belevenis. THE SMOKE EATERS stijgen snel in de hiërarchie van de audio visuele industrie die hen meer en meer lijkt te erkennen als hedendaagse vernieuwers naast artiesten als DJ Yoda, Coldcut en Hextatic. De groeiende reputatie van de afgelopen jaren heeft geleid tot een aantal grote festival en nachtclub boekingen. Zo hebben zij deelgenomen aan de ‘Amsterdam Dance Event’ en speelden ze op het beroemde Nieuw-Zeelandse festival: ‘Splore’. Ze deden een aantal cluboptredens o.a. in Paradiso en werden herhaaldelijk geboekt in Razzmatazz in Barcelona. De laatste editie van ‘Glastonbury Festival’ was hun 3e keer op dit enorme Britse festival waar ze niet alleen optraden in de Dance Tent, maar ook in de enorme ‘Shangri-la Heaven’, een podium voor meer dan 2000 mensen. THE SMOKE EATERS sampelen uit alle gebieden van pop, rock en dance cultuur. Door een mix van zowel bekende als onbekende muziek leveren THE SMOKE EATERS een onvergetelijk mash-up concert en remixshow voor de cult klassieker NIGHT OF THE LIVING DEAD.

 


 

ZATERDAG 8 AUGUSTUS: DJ HEPCAT vs BARBARELLA
Nutshuis Cinema, Riviervismarkt 5 in Den Haag
21.30 uur
Toegang is €10,-

De zoete sfeer en de bijna onschuldige verkenning van de seksualiteit zijn besmettelijk. BARBARELLA kenmerkt zich door de hoeveelheid eye candy waarvan, naast de enorme decors, het meeste afkomstig is van de legendarische activiste en fitness-koningin Jane Fonda.

BARBARELLA Roger Vadim (USA, 1968, 98 min.)
In de verre verre toekomst wordt een zeer sensuele vrouw: BARBARELLA, Queen of The Galaxy opgeroepen door de president van planeet Aarde om de jonge wetenschapper Duran Duran te stoppen met zijn plan om de wereldvrede te verstoren. De verleidelijke BARBARELLA trekt ten strijde in een futuristisch met tapijt beklede ruimteschip, niet met bombardementen of ander wapengekletter, maar door de verschillende karakters die haar moeten helpen, licht erotisch maar altijd ruimhartig te belonen voor hun diensten. De zoete sfeer, de naïviteit, de bijna onschuldige verkenning van de seksualiteit zijn besmettelijk. BARBARELLA kenmerkt zich door de hoeveelheid eye candy waarvan, naast de enorme decors, het meeste afkomstig is van de legendarische Jane Fonda. Tijdens het verzet tegen de oorlog in Vietnam stond ze op de barricaden als ‘Hanoi Jane’, frontvrouw van de anti-oorlogsbeweging. In de jaren tachtig was ze plotseling een bonkige, broodmagere fitness-koningin, haar eerste video met fitness-oefeningen is de best verkochte aller tijden. De onnavolgbare gewichtloze striptease waar de film mee begint is ongetwijfeld de meest erotische openingsscene van de filmgeschiedenis en het feit dat Fonda bloot op het affiche stond, leidde natuurlijk tot razernij in conservatieve kringen en droeg enorm bij aan de legendarische status van deze sci-fi cult klassieker.

DJ HEPCAT is een vrouwelijke DJ afkomstig uit kunstkringen. Ze bedient zich van breakbeats en future funk. Hepcat onderscheidt zich met thema-nachten waarin zij op Braziliaanse, Aziatische, Afro Amerikaanse en/of Afrikaanse muziek geïnspireerde platen mixt, niet zelden begeleid door live-muzikanten. Ook het verzorgen van soundtracks voor theater, film en/of reclameproducties behoort tot haar specialiteiten. Haar future funk sound samen met haar buitengewone affiniteit met de Queen of the Galaxy: BARBARELLA, beloofd het een spannende maar zeker ook een spetterende avond te worden.

 


 

ZATERDAG 15 AUGUSTUS: JOB CHAJES BAND vs THE PARTY
Nutshuis Cinema, Riviervismarkt 5 in Den Haag
21.30 uur
Toegang is €10,-

In het eerste deel van de film komen de gebeurtenissen nog pijnlijk dicht bij die van het normale leven, maar geleidelijk escaleert deze humoristische cult klassieker van krankzinnigheid in pure chaos, met vele liters zeep en een beschilderde babyolifant.

THE PARTY Blake Edwards (USA, 1968, 99 min.)
‘You’ll never work in Hollywood again! – Does that include television, sir?’ In THE PARTY weet de pijnlijk beleefde, beetje naïve Indiase acteur Hrundi V. Bakshi (Peter Sellers) een hele filmproductie te verstieren. Wanneer Bakshi wordt ontslagen belandt hij door een misverstand op de gastenlijst van een sjiek feestje voor Hollywood filmbonzen. Hoffelijk en subtiel saboteert de Indiase acteur ook hier de avond van de vele gasten. Hij wordt bijgestaan door een hilarisch dronken butler. Regisseur Blake Edwards begint met cocktail muziek rinkelend op de achtergrond terwijl iedereen beleefd knikt als Sellers’ schoen door de waterval in de woonkamer drijft. In het eerste deel van de film komen de gebeurtenissen nog pijnlijk dicht bij die van het normale leven, maar geleidelijk escaleert deze humoristische cult klassieker van krankzinnigheid in pure chaos, met vele liters zeep en een geschilderde babyolifant.

De JOB CHAJES BAND bestaat uiteraard uit Job Chajes + een aantal muzikanten voornamelijk uit de vermaarde, reeds meer dan 15 jaar bestaande Amsterdam Klezmer Band. JOB CHAJES is altsaxofonist gespecialiseerd in jazz en klezmer, mede geïnspireerd op muziek van de Balkan. ‘Klezmer’, zegt Chajes, ‘is simpel gesteld Oost-Europese, Jiddische instrumentale feestmuziek. Het repertoire werd vanuit de plaatselijke volksmuziek vertaald door Joodse muzikanten. Die speelden het op hun eigen manier.’ Door invloeden van rap, zigeunermuziek en jazz is de sound van Job Chajes niet eenvoudig in een hokje is te plaatsen behalve dan dat het feestelijk klinkt. En dus perfect bij de film THE PARTY. De exacte samenstelling van de band zal later op de website van Het Nutshuis worden aangekondigd.

 


 

ZATERDAG 22 AUGUSTUS: ALEC SMART vs JAWS 
Nutshuis Cinema, Riviervismarkt 5 in Den Haag
21.30 uur
Toegang is €10,-

JAWS is dé popcornklassieker uit de jaren 70 waarin een Amerikaans badplaatsje wordt geteisterd door een bovenmaatse mensenhaai. 40 Jaar na dato blijkt JAWS nog altijd een buitengewone filmervaring.

JAWS Steven Spielberg (USA, 1975, 124 min.)
JAWS is dé popcornklassieker uit de jaren 70 waarin een Amerikaans badplaatsje wordt geteisterd door een bovenmaatse mensenhaai. De plaatselijke sheriff, Brody, wil alarm slaan, maar met het oog op het toerisme wil de burgemeester de zaak liever in de doofpot stoppen. Volgens de gealarmeerde oceanograaf Hooper is de aanval niet het werk van een tijgerhaai, maar van een veel grotere Witte Haai. Pas nadat er een tweede en een derde slachtoffer gevallen zijn, wil de burgemeester ingaan op het aanbod van de haaienjager Quint om het probleem voor $10.000 vakkundig uit de weg te ruimen. Samen met Brody en Hooper, zet Quint de jacht in… Regisseur Spielberg had voortdurend te kampen met tegenslagen die vaak goed uitpakten; De mechanische haaien (in totaal 3) die voor de film waren ontworpen, weigerden voortdurend dienst. Spielberg kon daardoor de aanwezigheid van de haai in veel scènes enkel suggereren. Een geluk bij een ongeluk: vooral het suggestieve eerste uur is geweldig spannend. De drie hoofdrolspelers konden in werkelijkheid nauwelijks met elkaar opschieten waardoor de stress tussen de verschillende karakters volkomen natuurlijk overkomt. Bij veel strandscènes bleef het kwik steken op 14-15 graden. Voor de zwemmers erg koud, maar Spielberg wilde graag dat de zwemmers bang waren voor het water en rilden van angst. 40 Jaar na dato blijkt JAWS nog altijd een bijzondere filmervaring, het explosieve slot (hoewel onzinnig) is een voltreffer.

Master mixer DJ ALEC SMART werk al jaren als vaste componist bij Nicole Beutler, en als DJ bij zijn Big Night Out feesten. ALEC SMART gebruikt alleen CD’s, maar kan daar buitengewoon veel bijzondere dingen mee. Ter plekke sampled, mixed, en looped hij heerlijke tunes in elkaar die anderen alleen in een studio voor elkaar krijgen. Zijn brede muzieksmaak gecombineerd met een meesterlijk gevoel voor de film JAWS, waarvoor hij al vele malen een nieuwe soundtrack ten gehore bracht, vervoert hij telkens opnieuw met veel succes die enorme haai en zijn publiek naar ongekende sferen.

 


 

ZATERDAG 29 AUGUSTUS: EASY ALOHA’s vs PLAYTIME 
Nutshuis Cinema, Riviervismarkt 5 in Den Haag
21.30 uur
Toegang is €10,-

Tati’s filmstijl, kleurgebruik, zijn meesterlijk nauwkeurig geplande shots, gevoel voor humor en baanbrekend gebruik van geluidseffecten hebben een enorme invloed op de filmgeschiedenis gehad.

PLAYTIME Jacques Tati (France, 1967, 115 min.)
In 1958 wint regisseur Jacques Tati een Oscar en de speciale juryprijs in Cannes voor ‘Mon Oncle’, waarmee hij doorstoot naar de eredivisie van beroemde film regisseurs. Pas in 1964 begint Tati aan de opnames voor een volgende film, zijn magnum opus: PLAYTIME. Hij investeert zijn persoonlijke fortuin in de productie, maar helaas blijkt zijn visie de tijd te ver vooruit en de film flopt. Tati moet de rechten op al zijn vorige films verkopen om het hoofd boven water te houden. De films van Tati bevatten humor van een geheel eigen karakter. De regisseur maakt geen grappen met woorden, maar schept omstandigheden voor visuele humor met filmische middelen. Door deze aanpak heeft elke kijker de mogelijkheid ergens in het scherm een potentiële grap te ontdekken. Het meest radicale voorbeeld hiervan is PLAYTIME, waarin het traditionele verhaal overboord is gegooid en er steeds situaties op het scherm verschijnen waarin de toeschouwer vrij is om zelf op ontdekkingsreis uit te gaan. Het belangrijkste personage is de stad (ook wel Tativille genoemd) die hij aan de rand van Parijs liet bouwen. Er gebeurt niet eens zo veel in de film: Hulot arriveert tegelijktijdig met een groep Amerikaanse toeristen op het vliegveld, onderweg naar een afspraak. Hij verdwaalt in de betonnen jungle, zorgt voor chaos op een huishoudbeurs en zorgt er mede voor dat de opening van een hippe eetgelegenheid op amusante wijze ontspoort, ondertussen steeds tegen die Amerikaanse toeristen aanlopend. Tati’s filmstijl, kleurgebruik, zijn meesterlijk nauwkeurig geplande shots, gevoel voor humor en baanbrekend gebruik van geluidseffecten hebben een enorme invloed op de filmgeschiedenis gehad.

De EASY ALOHA’s zijn Bas Albers en Gerard Janssen. Als deejayduo werden ze al in 1995 undergroundhelden tijdens de Easy Tune-avonden in de RoXY. Hun hitsingle Aloha uit 1996, een samenwerking met het synthesizer duo Arling & Cameron, bereikte de 36e plaats in de Top 100.
Het duo bracht in 2007 een cd voor kinderen op de markt met als titel ‘Eddie Ekster maakt een lied’. In 2008 verzorgden ze de soundtrack voor de film ‘Links’ van Froukje Tan. Het duo schreef twee boeken: ‘Zeepaardje met een hoed op’ (2006) en ‘Gaten en andere dingen die er niet zijn’ (2008).

Twitter @RocketCinema
RocketCinemaRocketCinemaFestival
@RocketCinema:
Zaterdag kun je bij de Jameson Bar genieten van een glaasje Ierse whisky en een polaroid laten maken met je vrienden http://t.co/qLpZLSiVq7
47 maanden geleden
RocketCinemaRocketCinemaFestival
@RocketCinema:
David Bowie in scifi-film The Man Who Fell To Earth http://t.co/9xr1Lyj7uF Voor @museumnacht met nieuwe soundtrack: http://t.co/qLpZLSiVq7
47 maanden geleden
RocketCinemaRocketCinemaFestival
@RocketCinema:
Rocket Cinema editie @museumnacht met klassieke roadmovies Duel en The Man Who Fell To Earth in @foam_amsterdam http://t.co/DfCda6uGe6
47 maanden geleden
 
I Amsterdam
Paradiso
Gemeente Amsterdam